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KNOWLEDGE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL EVALUATION / GESTION DEL CONOCIMIENTO DE LA EVALUACION



 


KNOWLEDGE MANAGEMENT OF

 EDUCATIONAL EVALUATION

By Miguel Silgado Ed. D.


        Knowledge management is important in the construction of intangible assets, this knowledge management requires spaces for continuous reflection and evaluation in such a way that this intangible asset within the educational institution is “packaged”, systematized, and made available for the entire school community. Nowadays it is common to find that school evaluative practices that are developed in the classroom respond to the teachers' conceptions, each teacher evaluates how he believes, thinks, or feels that he should evaluate and each one does it differently from the other, therefore the evaluative processes of the school as a procedural evaluative management (Carrascosa, Furió, Martínez-Torregrosa, and Pérez, 1991).

This statement is relevant to describe that teachers’ conceptions about education, pedagogy, and evaluation, among others, lead teachers to personally interpret the components of the curriculum and the ways to develop it. It is possible to affirm that there is a special connection between the teachers' conceptions and in the evaluation processes.

The scientific community has made progress in recognizing the role of knowledge management in the construction of intangible assets and educational evaluation as an inherent component of pedagogical processes, relevant for progress in achieving the training of the type of human being that needs society today (Flórez, 2002). Hence the importance of reviewing teachers' knowledge through the identification and analysis of the assessment conceptions that teachers of the Ibero-American countries have, taking the case of Colombia and Venezuela as an example.


GESTION DEL CONOCIMIENTO 

DE LA EVALUACION EDUCATIVA 

Por Miguel Silgado Ed. D.


           La gestión del Conocimiento es importante en la construcción de activos intangibles, esta gestión del conocimiento requiere de espacios de reflexión y evaluación continuos de tal modo que este bien intangible al interior de la institución educativa, sea “empaquetado”, sistematizado y puesto a la disposición de toda la comunidad escolar.   Hoy en día es común encontrar que en el aula de clases se desarrollan prácticas evaluativas que responden a las concepciones de los docentes, cada docente evalúa como él cree, piensa o siente que debe evaluar y cada uno lo hace distinto del otro, por lo tanto los procesos evaluativos de la escuela una gestión evaluativa procesual  (Carrascosa, Furió, Martínez-Torregrosa,  y Pérez, 1991). 

Esta afirmación es relevante para describir que las concepciones docentes sobre la educación, pedagogía y evaluación, entre otros, llevan a los docentes a interpretar personalmente los componentes del currículo y las de formas desarrollarlo.  Es posible afirmar que existe una especial conexión entre las concepciones de los profesores y en los procesos de evaluación. 

La comunidad científica ha avanzado en el reconocimiento del rol de gestión del conocimiento en la construcción de activos inmateriales y de la evaluación educativa como componente inherente a los procesos pedagógicos, relevante para el avance en el logro de la formación del tipo de ser humano que necesita la sociedad hoy (Flórez, 2002).  De ahí la importancia de revisar el conocimiento de los docentes a través de la identificación y análisis de las concepciones de evaluación que tiene el profesorado de los países Iberoamericanos, tomando como ejemplo el caso de Colombia y Venezuela.

 

 

REFERENCIAS / REFERENCES

Carrascosa, J.; Furió, C.; Martínez-Torregrosa, J.; y Pérez, G. (1991). La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Barcelona. Horsori.

Flórez, R. (1994). Hacia una Pedagogía del Conocimiento.  Bogotá. McGraw Hill.